Vinkit verkkokaupan perustamiseen
Siintääkö haaveissasi toimiva verkkokauppa, joka helpottaisi yrityksesi myyntiä ja selkeyttäisi tilausprosessia? Tässä artikkelissa annan vinkkejä siihen, mitä verkkokauppaa perustettaessa kannattaa ottaa huomioon ja millaisiin pulmiin saatat tulla törmäämään projektissasi.
Tärkeintä on aloittaa miettimällä, mikä on oma erottautumistekijä – se, jonka avulla asiakas tunnistaa sinut kilpailijasta ja haluaa ostaa juuri sinulta. Valitse tuotteesi huolella ja tee markkinatutkimus: selvitä, mille tuotteelle markkinoilla todella on tarvetta ja millaisen tuotteen kehittely taas olisi turhaa työtä ja hukkuisi samanlaisten tuotteiden joukkoon. Tee hakusanatutkimusta ja selvitä, millaista keskustelua toimialasi tuotteista käydään sosiaalisessa mediassa.
Kun launchaat verkkokauppaa, on hyvä muistaa, että kauppaan tulee jäämään virheitä ja epätäydellisyyksiä ja joku tulee huomaamaan ne. On kuitenkin tärkeämpää saada kauppa auki ja pyytää ihmisiltä palautetta mahdollisissa vioista ja toimimattomuuksista kuin odotella loputtomiin täydellisen kaupan valmistumista. Kaupan voi perustaa pienelläkin varastolla ja testata tuotteesi toimivuutta ja onko sille ylipäätään tilaa markkinoilla.
Mieti, haluatko ulkoistaa osan työtehtävistäsi. Sinun ei tarvitse osata koodata verkkokauppapohjaa vaan voit osta sellaisen valmiina. Voit myös ulkoistaa varaston ja toimitusten käsittelyn, jolloin sinulle jää vain tuotteiden toimitus varastolle ja hallinnollinen papereiden pyörittely. Silloin myös sinulle jää aikaa keskittyä asiakkaaseen ja hänen toimintaansa verkkokaupassa. Asiakas odottaa verkkokaupan oleva laadukas ja luotettava ja asiakaspalvelun vastaavan hänen pulmiinsa nopeasti. Asiakaspalvelun ulkoistaminen on myös seikka, jota kannattaa harkita, jos oma aika ei tunnu riittävän.
Yksi verkkokaupan valovoimaisuutta lisäävä tekijä on myös brändin vahva tarina, joka kantaa läpi tilausprosessin. Kun kaupan ulkoinen ilme toistaa tarinaa ja vahvistaa asiakkaan kuvaa sinun yrityksesi brändistä, on hänen helpompi tehdä ostopäätös.