Kuinka sähköinen kaupankäynti on muuttunut vuosien saatossa
Sähköinen asiointi ja kaupankäynti (ecommerce) on kehittynyt vuosien saatossa niin huimasti, että nykyään tuntuu siltä, että ulos ja ’oikeisiin’ kauppoihin ei tarvitsisi lähteä enää ollenkaan! Tämän vuoden korona pandemia on lisännyt ecommercen suosiota, jotkut lähteet arvioivat, että sähköinen asiointi ja palvelut ovat tuottaneet 67 miljardia euroa tämän vuoden aikana! Netin kautta voit tilata ruokaostokset suoraan kotiin lähikaupasta, sekä varata ajan ja keskustella terveydenhoitajan kanssa. Nettikaupoista löytyy tuotteita maailman kartta julisteista käsintehtyihin koruihin, ja jos sinulla ei ole omaa nettisivustoa, on monilla alustoja, joille voi listata tuotteitaan myyntiin.
Historiaa
Michael Aldrich keksi sähköisen kaupankäynnin vuonna 1979. Hän yhdisti muunnellun TV:n tapahtumia käsittelevään tietokoneeseen puhelinlinjan avulla. Tämä teknologia loi pohjan tulevaisuuden verkkokaupoille. Nykypäivän verkkokauppa jätit kuten Amazon ja Alibaba syntyivät 1990- luvulla, ja Googlen AdWords – nettimainos väline – ilmestyi vuonna 2000. Nykyään sähköinen kaupankäynti on integraalinen osa kauppasektoria, kasvattaen yritysten mahdollista asiakaskuntaa maantieteellisestä sijainnista riippumatta, ja uudet teknologiat tekevät sähköisestä kaupankäynnistä päivä päivältä entistä sulavampaa, helpompaa ja turvallisempaa kuin koskaan ennen.
Erilaisia kauppoja
Netistä löytyy paljon erilaisia kauppoja, jotka myös toimivat eri menetelmillä. Yleisimpiin kaupankäyntimenetelmiin kuuluu B2C – Business to Consumer. Tässä yritys, esim. kenkäkauppa, myy tuotteitaan kuluttajalle. B2B malli tarkoittaa yritykseltä yritykselle, ja tässä on yleensä kyse esimerkiksi tehtaasta, joka myy raakamateriaalia yritykselle, joka valmistaa ja myy tuotteita eteenpäin. Kolmas ja vanhin myyntimenetelmä on C2C – Customer to Customer. Tässä tapauksessa kuluttajat myyvät tuotteitaan toisilleen, kuten esimerkiksi sivustoilla Tori.fi, Etsy, ja osittain myös Amazon. Freelancereiden on myös mahdollista myydä osaamistaan internetin välityksellä yksityisille henkilöille ja yrityksille, kuten kääntämis- tai tilintarkistuspalveluita.