Somemarkkinointi haltuun

Somemarkkinointi on nykyään arkipäivää olitpa sitten yrittäjä tai yrityksen työntekijä. Sosiaaliseen mediaan ei kannata suhtautua vähätellen, sillä se on 2021 merkittävä väylä uusien asiakkuuksien hankinnassa ja erilaisten asiakassegmenttien tavoittamisessa. Somemarkkinointi ei ole myöskään yhtä kallista kuin perinteisten markkinointikanavien hyödyntäminen. Eri alustat tarjoavat maksullista mainostilaa, jolloin omia mainoksia voi kohdentaa potentiaalisille asiakkaille laajasti. Muuten somemainonta on maksuton markkinointialusta, jossa yrityksellä on paljon vaikutusmahdollisuuksia markkinoinnin muotoon, väylään ja vaikuttavuuteen.

Kuten perinteisessä markkinoinnissa myös somemarkkinoinnissa on syytä keskittyä omaan kohderyhmään. Selkiytä itsellesi, kuka on se, kenet juuri sinä haluat tavoittaa ja miksi? Onko tavoiteenasi tehdä uusasiakashankintaa vai kertoa vanhoille asiakkaille uudesta tuotteesta tai palvelusta? Hyvä keino on rakentaa mielessään ideaaliasiakas: kuvitteellinen hahmo, joka on olemassa juuri sinun palveluasi varten ja kirjoittaa markkinointiviestintää juuri häntä puhuttelevaksi.

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja sosiaalisessa mediassa tämä on enemmän kuin totta. Kännyköitä selataan kiireessä eikä aina ole aikaa ja kiinnostusta uppoutua lukemaan pitkiä tekstimääriä. Siksi kuvalla saadaan vangittua asiakkaan huomio huomattavasti tehokkaammin kuin tekstivoittoisella markkinoinnilla. Laadukkaita kuvia löydät ilmaisista tai maksullisista kuvapankkipalveluista. Inhimillisiä, asiakasta koskettavia kuvia saat ottamalla ne itse. Sitä varten kannattaa panostaa laadukkaaseen kameraan, kameranjalkaan ja tarvittaessa lisävaloon. Kameran lisävarusteineen löydät osoitteesta https://www.superkuva.fi/.

Somemarkkinointiin pätee myös sama suunnittelun ja aikataulutuksen merkitys kuin perinteisenkin markkinoinnin kanssa. Markkinoinnin vuosikelloon on hyvä kirjata ylös suunnitelmallisesti eri vuosineljännesten postausideat, kilpailut ja muistamiset. Kun koko vuosi on etukäteen suunniteltu, on somessa vaivatonta hoitaa markkinointia. Muista kuitenkin joustava naikatauluihin: sosiaalinen media on jatkuvassa liikkeessä ja se mikä viime viikolla trendasi, voi ensi viikolla olla jo auttamattomasti ohi.