Netistä löytyy paljon erilaisia kauppoja, jotka myös toimivat eri menetelmillä. Yleisimpiin kaupankäyntimenetelmiin kuuluu B2C – Business to Consumer. Tässä yritys, esim. kenkäkauppa, myy tuotteitaan kuluttajalle. B2B malli tarkoittaa yritykseltä yritykselle, ja tässä on yleensä kyse esimerkiksi tehtaasta, joka myy raakamateriaalia yritykselle, joka valmistaa ja myy tuotteita eteenpäin. Kolmas ja vanhin myyntimenetelmä on C2C – Customer to Customer. Tässä tapauksessa kuluttajat myyvät tuotteitaan toisilleen, kuten esimerkiksi sivustoilla Tori.fi, Etsy, ja osittain myös Amazon. Freelancereiden on myös mahdollista myydä osaamistaan internetin välityksellä yksityisille henkilöille ja yrityksille, kuten kääntämis- tai tilintarkistuspalveluita.